fredag 7 september 2007

Trädgård

Vi har en liten, alldeles lagom trädgård. Där finns ett stort och härligt bigarå träd som ger dom mest ljuvliga bigaråer. Vi tävlar med alla fåglar om vem som hinner äta upp flest först, eftersom fåglarna har mer tid och kommer högre upp i trädet så vinner dom. Det är rätt så bra tycker jag eftersom jag inte är någon duktig trädgårdsmänniska. Vill ha, men kan inte riktigt det som andra med trädgård kan.

Ja, och så har vi ett (1!) äppelträd, ja jag vet det finns dom som har fler. Men ett räcker för oss, det är mer än nog. Våra äpplen är så vackra! Alldeles röda hänger dom där och gör sig så fint när man ser dem genom vardagsrums fönstret, en estetik detalj som jag gillar ;). Dom skulle bara hänga där lite längre *L*. Goda är dom också så av dem äter vi gärna. Men det är ju rätt så många och vi hinner inte äta upp alla. I och försig har vi hjälp av larver i en hel del av dem just i år MEN en kär person sa igår -Hur gör du ditt äppelmos? !? På ren norrlänska sa jag -Joo på inandningsluften och försöker tänka snabbt, jag gjorde ifjol, men hur? Jag hade ju tänkt att jag återigen skulle fråga den som förra året tipsade mig om ett enkelt sätt att göra mos på, skulle få uppdatera mig. Jag slank ur frågan genom att säga att jag inte använder vagga och sen blev vi tur nog avbrutna.

Sist och minst så har vi ett plommonträd med jättegoda Viktoria plommon. Första året så var vi jätteduktiga. Vi ville så gärna bevara plommonsmaken till det blev vinter och kallt. Vi gjorde marmelad, som vi inte äter så ofta i vanliga fall. Vi åt inte mer nu.
Vi gjorde chutney, med samma resultat. Jättefina burkar stod i kylskåpet tills dom åkte ut. Kompotten var det enda som vi åt upp. Så förra året gjorde vi bara det. Skippade allt annat som man kan göra...om man vill. Vad gör vi iår? Tror att jag snart kommer att få den frågan av samma kära person....

Denna lilla, alldeles lagoma trädgård, känns just nu som om den är förstor för mig.

2 kommentarer:

MonasUniversum sa...

Vadå "känns för stor"?!!

Här pratar vi värsta meka-eken, 8 äckliga äppelträd. Ett päronträd, och plommonträd, som jag äntligen lyckats ta död på. Konstiga buskar med en massa bär på. Och ytterligare några andra, icke fruktbärande träd!!

Så kom inte och snacka om att DU har för stor trädgård, den är ju PERFEKT!

✿Ewa sa...

Mona, Jag ser först nu att du har varit och hälsat på, Välkommen!

Ja, jag vet men allt är relativt eller hur!?

Varken du eller jag skulle ha några träd alls utan kanske plocka frukt i vännernas trädgårdar...om vi vill.