att läsa för den som är dyslektiker!
Jag sitter och kollar på några inslag på TV4 på nätet. Ser en rubrik lite längre ner på sidan, där det står Ny metod mot dyslexi. Efter att ha tittat på inslaget så undrar jag...
-varför får inte fler ta del av detta?
Kan det vara såhär enkelt? Ja, isåfall skulle en kurs i detta ingå i varje lärarutbildning/fortbildning!
Intresserad och vill läsa mer? Titta här!
6 kommentarer:
Fin första bild på bloggen.
En av orsakerna till att kattmodellen inte är ute i skolorna i den omfattingen som vi önskar beror till stor del på resurser för att marknadsföra.
Dock är metoden så pass bra att skolorna kommer att anamma den.
/Robert
Robert tack!
Aha, beror det på det! Ja det kan jag ju förstå, det är alldeles för ofta just pengarna som styr. Har man dom så kan man fixa det mesta...
Önskar, önskar att de får resurser snabbt. Behovet är ju enormt!
Ewa
Den sk "kattmodellen" är en typisk quick fix. Tyvärr får alldeles för få elever med läs- och skrivsvårigheter adekvat hjälp i skolan därför att det finns för få lärare med kunskap om hur man kan hjälpa dessa elever.
Det finns ju tom lärarstudenter som har gått lärarutbildning för att undervisa i år 1 - 3, men som ej fått lära sig om läsinlärning eller barns språkutveckling! Det är brist på speciallärare och talpedagoger ute i skolorna. Man gjorde ju misstaget att ta bort den tidigare speciallärarutbildningen, ett misstag som man nu har insett och därför tänker starta upp utbildningen igen. Specialpedagog är inte en synonym med speciallärare, som många tror.
Det är även möjligt att gå en specialpedagogutbildning utan att lära sig något om läsinlärning eller läs- och skrivsvårigheter!! Skandal, javisst, eftersom läs- och skrivsvårigheter är mycket vanligt.
Det har hänt mycket inom dyslexiforskningen under de senaste åren, men resultaten har inte kommit ut till fotfolket i skolan i den utsträckning man skulle önska. Tyvärr är det alldeles för många lärare som inte vet vad dyslexi är, hur man förebygger och hur man kan jobba med eleverna som har dessa problem.
Det är inte konstigt om föräldrar till dyslektiska barn till slut blir desperata och är beredda att låta deras barn prova vilka "metoder" som helst som kan "bota"deras barn från dyslexi. Tänk så lockande med en metod som utlovar snabba resultat utan nästan ingen ansträngning! Som ett mirakel... Det är ju ett rent önsketänkande att det ska vara så lätt, för vem vill höra att det krävs mycket och långvarigt arbete för att förbättra läs-och skrivförmågan för en dyslektiker och att problemen, särskilt stavningen, består livet ut.
Om man saknar kunskap om barns språkutveckling och om läsinlärning, kan det vara lätt att gå på vilka tokiga "metoder" som helst.
Men var kritisk, är det rimligt att en person som har stora läs- och skrivsvårigheter kan lära sig att läsa felfritt efter endast en timmes undervisning i en sk mirakelmetod? Hade den personen överhuvudtaget läs- och skrivsvårigheter från början? Kan en sjuåring bli en bra läsare på så kort tid?
Tänk på att det finns människor som ser en chans att tjäna pengar på andras desperation!! Dessa personer kan oftast inte bevisa att deras metod fungerar och saknar ofta kunskaper om barns språkutveckling och läsinlärning. Hur definierar de dyslexi och varför blir en del dyslektiska och andra inte? Kan de redogöra för den senaste dyslexiforskningen?
Gå in på Svenska Dyslexiföreningens hemsida, www.dyslexiforeningen.se och läs mer! De ger ut en tidskrift 4ggr/år där de publicerar artiklar om den senaste dyslexiforskningen.
En annan bra hemsida är Språkaloss, där finns artiklar om läs- och skrivsvårigheter.
Vill du fördjupa dig mer läs gärna "Dyslexi. Från teori till praktik." av Toleiv Höien och Ingvar Lundberg, Natur & Kultur.
Det finns ingen universalmetod som "botar" dyslexi! Tyvärr finns ingen snabb och enkel metod som avhjälper läs- och skrivsvårigheter, utan det är ett hårt och långsiktigt arbete som gäller.
Det finns saker man kan göra för att förebygga, det finns sätt att träna och sätt att kompensera svårigheterna. Idag finns många tekniska hjälpmedel att tillgå såsom daisyspelare, datorprogram, diktafon, talsyntes osv.
En speciallärare som har hängt med i dyslexiforskningen vet hur man kan jobba.
På Stockholms universitet, på Institutionen för lingvistik, finns en utbildning som heter Specialutbildning i läs- och skrivsvårigheter/dyslexi 40 p, där man lär sig om den senaste dyslexiforskningen, hur man förebygger, hur man utreder och hur man kan arbeta med elever som har dyslexi. Teori varvas med praktik.
CITAT" Den sk "kattmodellen" är en typisk quick fix. Tänk så lockande med en metod som utlovar snabba resultat utan nästan ingen ansträngning! Som ett mirakel... Det är ju ett rent önsketänkande att det ska vara så lätt,Tänk på att det finns människor som ser en chans att tjäna pengar på andras desperation!! Dessa personer kan oftast inte bevisa att deras metod fungerar och saknar ofta kunskaper om barns språkutveckling och läsinlärning.slut citat"
Som jag brukar säga,
vi är helt öppna för att oberoende källor ska studera de resultat vi har. Vi producerar resultat som inte skolan, forskningen ens är i närheten utav och vi kan göra det på en föreläsning med dyslektiker vi inte ens har träffat och få de resultat vi pratar om.
Kattmodellen är en ny pedagogisk metodik i att arbeta förebyggande och med åtgärder för de med läs och skrivsvårigheter, kvick fix ställer jag mig frågande till av flera skäl?
Jag gillar att folk har åsikter om kattmodellen, utan att veta hur metoden funkar, hur den åstadkommer resultat som forskare kliar sig i skallen för hur det är möjligt och ingen har hittils frågat mig, velat göra studier om kattmodellens resultat som vi kan upprepa, åstadkomma där andra metoder inte klarar av det ska göra nämeligen att lära eleverna att kunna läsa och skriva obehindrat.
Vi har ett forum på kattmodell.se där man kan ställa frågor, vi har föreläsningar och kattmodellen är den metodik och pedagoik som ställer dagens metoder för dyslexi i skamvrån.
Det är sorgligt hur många som inte fördjupar sig i kattmodellen och förnekar dess resultat och pedagogiska fördelar speciellt när man inte ens har pratat med upphovsmannen bakom metoden?
Det är tydligen lätt att försöka förneka resultaten vi har och inte fördjupa sig i en ny pedagogisk metod.
Vi kan bevisa, påvisa våra resultat vad mer, vi kan påvisa och bevisa varför andra metoder inte har dessa resultat och vad de behöver göra för att ha resultat som kan anses som skäliga för de med läs och skrivsvårigheter.
Till dess har vi föräldrar, barn och andra som är tacksamma för kattmodellen som levererar resultat där andra famlar i mörkret.
/Robert Johansson
Upphovsman till kattmodellen.
mycket intiresno, tack
Skicka en kommentar