Visar inlägg med etikett Ny År 2008. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Ny År 2008. Visa alla inlägg

onsdag 31 december 2008

♥2008♥ är snart ett minne blott.

Men ett minne som bör bevaras, för det var riktigt händelserikt och roligt år!

Januari, då sonen ryckte in i lumpen och vi, maken och jag fick vår utskolningstid. Riktigt bra och den gav mersmak.

 högvakten 080

Minnesvärt är också när Fredrik & han goa flickvän Veronica gjorde en fantastiskt god middag till oss alla innan han påbörjade lumpartiden. Vi satt bara och gapade hänfört.

I början av januari bokade föresten Camilla & Grégory familjens sommarresa till Bordeaux. Den var roligt att se fram emot ingen av oss hade varit i Frankrike förut!

I februari firade maken & jag tjugoårig bröllopsdag och  medan vi skålade i champagne funderade vi på tid och att den gått rätt så fort utan att vi riktigt har märkt det. Och att vi fortfarande är hjärtinnerligt kära i varandra och mår gott av varandra.

I mars åkte maken & jag iväg på vår efterlängtade tjugoendagars resa till Sydafrika. Helt otroligt mycket hann vi se och allt i lugnt tempo. Vi var fyra dagar i Kapstaden, sen bilade vi cirka 100 mil på fel sida  av vägen och det tog lång tid innan min hjärna kunde acceptera detta. Det var verkligen felfelfel att sitta på vänster sida utan ratt. Jag vågade mig inte ens på att köra…Min 50 årsdag firade vi med en riktigt god middag på vårt Hotel i Arniston. Med vacker utsikt ut över Indiska oceanen.

På den här resan fick vi även reda på via sms att vi skulle bli mormor & morfar!! Det var omtumlande roligt och vi skålade för föräldrarna och för oss i fantastiskt gott sydafrikanskt vin.

Avslutningen med safari i  Madikwe uppe vid gränsen till Botswana, var en höjdare! Att se alla djuren på nära håll var mer fantastiskt än jag någonsin kunnat föreställa mig. När vi sen kom hem igen fyllda av våra upplevelser och med våra digitalkameror fyllda med minnen så började mitt födelsedagsfirande.

Tre roliga födelsedagsfester hade jag i April. Det blev tre istället för en enda stor, för jag ville hinna se & prata med alla och jag ville också att alla skulle kunna sitta ner och prata med varandra i lugn och ro medan de åt och drack gott.  Det var en för mina goa arbetskamrater, en för mina goa vänner och en för goa fina tjockasläkten.

I maj blev det klart att Nikolas & Susanna skulle flytta iväg till Kenya i två år!! Det kändes först aldeles overkligt och hemskt!

Jag kunde för mitt liv inte förstå min egen reaktion, tjejerna mina har ju rest så mycket och jag har bara tyckt att det var roligt tidigare…nu var jag mest ledsen. Jag ska inte analysera här, men ledsenheten gick över och när dom flera månader senare reste iväg så var jag mest glad för deras skull….och längtig förstås, men det kan jag leva med.

Våren fortsatte med väninneträffar och nyasläkten träffar. Grégorys mor & bonus far kom på besök. Vi hade en mysig grillkväll tillsammans. Franska, svenska &  engelska sorlade i den varma sommarluften blandat med glada skratt.

Så kom då sommarsemestertiden. Vi startade upp med att åka på Helsingforskryssning med goda vännerna M & L. Vi hade så mysigt och det var en riktigt skön start på semestern. Att strosa runt i Helsingfors, åka på guidad busstur och äta gott på båten var trevligt. Och att hinna prata med varandra i lugn och ro var inte heller dumt. Det här gav mer smak och är något som vi gärna gör om.

Semestern i Biscarosse har jag skrivit så mycket om så jag ska bara tillägga –Det var en helt fantastisk resa som C & G arrangerade för oss. Har nog aldrig varit på en resa liknande denna. Allt var rakt igenom perfekt! En drömtripp!

Dune du Pyla, solnedgång, ostron, gottvin och sagoslottet Bernadotte  där vi i fantasin såg oss själva finklädda ta emot våra nyårsgäster._G100819

Frankrike -08 152 Frankrike -08 005

 Frankrike 2 212

_G100830

Den 8/8 åkte döttrarna och jag på den efterlängtade Parisresan som jag fått i födelsedagspresent. Åh vad vi gick och åkte buss och tunnelbana. Vi hade jätteroligt och upplevde massor tillsammans!

I augusti fyllde Fredrik 20 år Hurra hurra hurra! Soligt väder och god buffé.Fredrik 20 007

Något som  verkligen var en höjdare alla kategorier var takvandringen som jag och två arbetskamrater gjorde i slutet av augusti. Smått nervöst innan men ack så härligt! takvandring 2008 066 

I september flyttade Susanna & Nikolas till Kenya. De är vääldigt lååångt borta och längtan efter dom finns hela tiden. Men jag vet också att dom upplever så mycket och det är roligt för dom båda som rest så mycket själva, att resa tillsammans. Och visst ska vi resa dit! Självklart!  Men det blir något för nästa år.

fötter

Bloggen fyllde 1 år!!

I oktober gifte sig Camilla & Grégory. Det var så fint och så vackert!bröllop 122

Och så i november, så kom då lilla Julie! Ett litet charmtroll som vi bara vill pussa på hela tiden!

DSC_0034

November och december fylldes för min del av en rejäl influensa med efterdyningar som jag nu som bäst håller på att återhämta mig ifrån, den höll verkligen på att ta musten ur mig. Men nu är jag på god bättring och ser fram emot

2009

Som kommer att bli ett nytt händelserikt år.

Gott Nytt År!

önskar jag Dig

kära vän♥

tisdag 30 december 2008

Nyårsmiddag!

Nu är det bestämt vad vi ska göra för mat till Ny År.  Tidigare år har vi gjort allt till kvällens festmiddag. Det är kul, men i år så bestämde vi oss för att dela upp allt mellan oss. Vi blir åtta personer och vi vet ännu inte vad de andra ska göra.

Vi bjuder på välkomst champagne, huvudrätt med vin och nyårsskål till tolv slaget.  Två av våra gäster gör tilltugg till  välkomst champagnen och tolvslags mums! Två gör förrätten och två efterrätten, kan det bli bättre?

Eftersom jag inte tror att någon av gästerna läser här det vore ju annars ett ypperligt tillfälle för er att ge er till känna här och nu,  så ska jag avslöja vad vi har planerat.

Precis som Ny År 2007 så anlitar vi Tre tjejer i köket som är lätta att inspireras av.

Efter förrätten som vi inte vet något om så bjuder vi på en Granité som jag precis har ställt in i frysen, den ska fräscha upp smaklökarna innan huvudrätten som är Citron och pepparstekt oxfilé, till detta ett gott rött vin.

Det låter riktigt gott tycker jag!

måndag 29 december 2008

Efterlysning!

Idag ska vi efterlysa vår förbeställda champagne som vi inte hört ett knyst om!

Visst finns det annan champagne som vi kan köpa, men den här vet vi är riktigt god och den vill vi helst bjuda på.

Nu ska i hålla tummarna att vi inte hört något för att den precis blivit levererad :)!