tisdag 18 december 2007

Kommer du ihåg?

Just dagar som den här då det är soligt och några minusgrader är det som vackrast ute. Isen på viken nedanför jobbet ligger spegelblank och det är frostgnister överallt. De små iskristallerna lägger sig och gnistrar på allt från trä till plåt och stål.

Det påminner mig om alla de gånger jag som liten testade en grej just när vädret var såhär...möjligen ibland lite kallare.

Och när jag tänker på det så går det en liten ilning av kyla och sen obehag på tungspetsen.

Kommer du ihåg frestelsen att lägga tungan emot...bara smaka lite på
  • broräcket hos en kompis
  • soptunnelocket
  • dörrhandtaget till garaget

Jag minns och förstår att jag blev frestad...

*

Min syster brukar berätta om hur hon hemma hos vår moster fastnade med tungan i broräcket, två gånger!! inom loppet av 5 minuter. Hon kom inte loss någon av gångerna och fick med tungan fastlimmad sträcka sig så långt bakåt som det gick för att kunna sparka på ytterdörren så att mamma eller moste skulle öppna och hjälpa henne loss!

3 kommentarer:

Monica sa...

f*n va ondt det gjorde jag gjorde det så dum jag var ! på ett gatuljus ( stolpe) ajajaja känner det river bara jag tänker på det

Elisabeth sa...

Nä, usch... vad man inte vill tänka på hur dum man var!!!! Att man inte tappade tungan till slut? Hur... och jag känner att jag ryser, bara vid tanken... kunde man vara så så "skitknäpp"?

Sen läser jag ditt inlägg om "halva granen"... och jag skrattar så jag nästan börjar gråta, åt den roligaste och sorgligaste historia jag har hört på länge... en halv gran!! Tycks bara se hur ni kämpade med den...!!
Tack för den glädje du förmedlade nu genom din berättelse... tack tusen gånger!!

Varm kram...alltid!

Ps. Och tack också för så mycket, mycket mer... din värme och omtanke bär långt!

✿Ewa sa...

Monica & Elisabeth; :) Förstod väl det att ni också gjorde det!! hahaha!! Vem kunde låta bli?
*kram*