söndag 2 december 2007

Världensgodaste



saffranslängd med vitchoklad som blivit en favorit här hemma, hittade jag i tidningen buffé nr 12, 2002. Om en liten liten stund kommer vi att mumsa på den här hemma!


***
Saffranslängd med vit choklad
Det blir 2 längder

200 g smör
5 dl mjölk
50 g jäst
2 kuvert saffran
0,5 tsk salt
2 dl socker
13-14 dl vetemjöl

Fyllning:75 g smör eller margarin
200 g vit choklad
1/2 dl socker
1 ägg, pärlsocker till garnering


Gör så här 1. Smält smöret i en kastrull och häll i mjölken. Värm blandningen till fingervarmt, ca 37°C.
2. Smula ner jästen i en degbunke. Häll över mjölk- och smörblandningen. Blanda ner saffran med salt och socker.
3. Rör ner mjölet lite i taget tills du har en smidig deg.
4. Låt degen jäsa övertäckt i ca 30 minuter.
5. Sätt ugnen på 175°C. Kavla ut halva degen gånger till en längd.
6. Bred ut hälften av matfettet ovanpå och strö över hälften av den vita chokladen (hackad) och hälften av sockret. Vik samman degen två gånger till en längd.
7. Gör likadant med den andra halvan av degen.

Lägg längderna på bakpappersklädda plåtar och låt jäsa under bakduk i ca 30 minuter.
8. Pensla längderna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
9. Grädda i mitten av ugnen i 25–30 minuter.

11 kommentarer:

Monica sa...

å herregud va du frestar , skit måste jag ju prova nångång , en bild vore heller inte dumt? men den kanske redan vilar i magen? ;)

✿Ewa sa...

Monica; nog för att jag mumsat men inte allt ;) ska se om det kan bli en liten bild. Dom ser inte så goda ut som dom är...

Monica sa...

Jag ser det goda i dom ,har nemlig bra fantasi ,) gu va gott *dreglar*

Monica sa...

hahah nnu ser jag att jag skrivet skit istället för SHIIIT ;)det måste jag ju prova hahaha

✿Ewa sa...

Monica; haha! Jag lovar dom är godare än dom ser ut. På bilden ser dom ju ut som chiabata bröd :)

Maria sa...

Hej hej,
Monica visade mig hit till receptet på dina "världens godaste" Mmmm.. kan bara hålla med ser riktigt bra ut!

Typiskt dig Monica, nu måste jag ju baka i helgen också... haha.

Har du fler så mumsiga recept här kanske Ewa?
Kollar runt lite.

✿Ewa sa...

Maria; Välkommen in! Ja det är klart att du måste baka just dom här, för dom är jättegoda!Fler recept kommer. Lycka till med baket!

Marina sa...

Du det receptet "lånar" jag ..Jag hittade hit via bloggoholic!!

Caroline sa...

Jäääklar vad gott det ser ut då!! Hittade hit vi a bloggoholic!! Detta MÅSTE jag föra imorrn!! Fast tror du man kan ta vanlig mörk choklad istället... har inte vit... =)

Caroline sa...

Yummie!!! =)

✿Ewa sa...

Marina & Caroline; Välkomna och klart ni ska sno receptet det är det värt. Det går säkert lika bra med vanlig choklad. Mumsa på :)!