onsdag 9 november 2011

Bloggskriv

Tänk vilken lång höst! Jag kan inte låta bli att kommentera det varje dag, igår såg vi till och med solen och bara njöt i fulladrag. Nu är det fantastiskt härligt att ha ett jobb där man kan, får och ska vara ute mycket.

arla

I arla morgonstund tog min dotter S den här bilden när hon var på morgonpromenad med sin vän J. Jag tycker att den är så vacker så jag har lånat den. Själv var jag inte ute då…men var precis på väg upp ur sängvärmen. Det blir svårare och svårare att lämna värmen under täcket ju kallare det blir ute….? Jo, för att sova riktigt gott måste fönstret vara på glänt under natten.

Just ja, jag skulle ju berätta om bloggskriv. Sen cirka en månad tillbaks, så skriver min kollega och jag på vår förskolegruppsblogg. Det är en stäng blogg, så enbart föräldrar, mor-& farföräldrar och andra nära får läsa och se på bilder.Vilken höjdare det är! Lätt för oss att skriva några rader om dagen som har varit, lätt för föräldrar att ta del av när de har tid. De kan även titta där med sina barn och prata om bilderna och det deras barn eller gruppen har gjort. Mumma!

Vi kom överens med föräldrarna om att vi inte skulle ha bilder på barnens ansikten, så att de skulle komma ut i cyberrymden. Däremot bilder på håll eller där man ser att barnen gör något men inte ser vilka barn det är. Just det kändes lite svårt i början…hur skulle det bli då? Vi är vana att dokumentera men då syns det alltid vilket barn det är på bilden.

Det har visat sig att det är precis perfekt!! Nu ser man aktiviteterna ur barnets perspektiv,  det vill säga går in i deras perspektiv, på deras nivå. Fokus blir lärandet, nice!

fynd

Barnens fynd, en utflyktsdag.:0)

6 kommentarer:

Dubbelörn sa...

Njuter också av denna höst. November har varit helt fantastiskt. Trots att det varit gråvädersdagar har temp ändå varit runt +10.

Njuter av solen o promenader med hundarna. Både solnedgång o soluppgång har varit så vackra.

Tror man behöver ljuset än mer under den här mörka perioden så du har tur med jobbet ;).

Har en väninna som är lärare för barn som nyligen kommit till Sverige o de har också skapat en blogg. Hon är precis lika positiv. :D.

Kram

Saltistjejen sa...

Vad kul!! Jag gjorde ju en blogg till Ellas dagisgrupp förra året där jag lade ut bilder och där alla, lärare och föräldrar gärna fick skriva. Nu blev det mest jag som skrev men det var verkligen roligt. Man kunde lägga ut bilder och filmer på barnen där och jag vet att föräldrarna verkligen uppskattade det. I år har jag inte riktigt hunnit med något liknande men har funderingar på att göra så ändå och har redan en den bilder. Men roligast är såklart de bilder och filmer man får från lärarna så man kan ta del av allt som sker under dagtid. Självklart ska de vara stängda. Vår var också lösenordsskyddad.
Vad fint att ni tar er tid att göra detta för föräldrarna och barnen!!!
Kram!!

✿Ewa sa...

Dubbelörnen; Javisst har den varit fantastisk!! En fröjd att vistas utomhus den här tiden och det är skönt väder. Ett stort plus blir det med himlen som ett konstverk både morgon och kväll det mår man gott i hjärtat av!

Javisst har jag tur med jobbet som kan vara utomhus och lapa ljus. :)

Blogg är helt perfekt med bilder kan man ju visa så mycket av ett barns dag även till de som inte har Svenskaspråket ännu.

*Kramar*

✿Ewa sa...

Saltis; Vilket härligt initiativ av dig!! Jag förstår så väl att föräldrar bara måste tycka att det är buskul att kunna titta in på bloggen och se vad barnen har gjort och ju äldre barnen är, ju mer kan de vara med och bestämma vad pedagogerna ska skriva till föräldrarna om. (0: Många förskolebarn kan ju skriva själva kortare meningar, så de kan även vara aktiva själva ibland.

Några föräldrar berättar att det är så kul att ta en paus under arbetsdagen och sjunka in i bloggen en stund. Då skrattar vi glatt och gör nästan high five till varandra min kollega och jag haha!

Tiden, ja det är enklare att skriva bloggen under veckan än att få ihop veckobrev som ibland har blivit månadsbrev...Kanske för att jag är bloggvan kan jag tro.

Stor kram till dig!

Annika sa...

Vilken otroligt SMART ide att ha en blogg för ett dagis!! Vilken toppenide!
SÅ kul för fldrarna att logga in där och se bilder och läsa smp berättelser!
BRA initiativ!
Så ROLIGT för samtliga!

✿Ewa sa...

Annika; Ja visst är det SMART! Föräldrar hade några restriktioner bland annat inga ansiktsbilder som kan dansa ute i cyberrymden...alltså inga filmer heller. Men det blev ju jättebra trots allt och det är ett kul och plättlätt sätt att komunicera på.
Kram och ha en skön lördag!