fredag 4 november 2011

Alla helgons dag/Jag minns

Det är det första fredagstemat i November och det är härliga, glada Pettas som är värdinna. Välkommen!

Jag försöker att minnas något personligt om den här dagen men kan inte komma på något alls. Jo, jag vet ju om att det är den dagen då vi tänder ljus och ägnar våra tankar åt de kära som inte finns med oss längre. Jag vet också att den här dagen betyder mycket för många. Men för mig…har den nog aldrig gjort det.

Min fina pappas grav har jag nog aldrig tänt ljus på den här dagen…låter det konstigt? Det beror på att jag bor så långt ifrån den så jag har besökt graven vid andra tillfällen.

Jag har aldrig sörjt för just det, för jag vet att han finns där jag är. Jag har pratat med honom i mina tankar när jag har behövt tröst eller råd. Jag brukar tända ljus när jag besöker en kyrka och sända en varm tanke till honom men även till min mormor & morfar…

Så den här dagen är för just mig en helt vanlig arbetsdag.

 

ljus

Nilla,
Desiree,
Annika,
Erica
Saltis
Musikanta
Inga-Britt
Helena
Olgakatt
Bejla
Pettas
Lotta
Ewa
Victoria
Malin
Magdalena

6 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Tack Ewa!

Jag känner också väldigt lika för just den här dagen. Man minns ju ändå, alltid och har dem med sig i vardagen.

Ha en fin helg!
Kram!

Annika sa...

Precis som du har jag inga minnen av den här helgen på ngt plan alls.
Vi hade ingen släkt, och därmed inga gravar, i Sthlm. Så, det var en helg som gick mig obemärkt förbi.
Precis som du besökte jag gravarna hos de nära och kära vid andra tidpunkter.
Men vad vackert det måste vara med alla gravlyktor en dag som Allhelgona. Fantastiskt!
ha en fin helg!

Grekland nu sa...

Det är ungefär på samma sätt för mej, att jag aldrig besökt mina föräldrars grav just på Allhelgona eftersom jag aldrig är i Sverige då. Men tankarna går ju dit lite extra just nu. Sen gör jag också som du att jag tänder ett ljus i en kyrka då och då istället, det är också en fin tradition.

✿Ewa sa...

Pettas Karin; :0), visst är det skönt att veta att de är med alltid. Att platsen inte är det väsentliga.

Ha en fin helg du med, Stor kram!

✿Ewa sa...

Annika; Ja visst är det vackert med alla ljus som brinner en dag som denna. Här är det så milt väder så kanske blir det extra många besökare just av den anledningen.

Kram och ha en skön lördag!

✿Ewa sa...

Grekland nu; Ja, visst är det en fin tradition att tända ljus när man är i en kyrka. Jag tycker att jag känner mig riktigt nära precis där och då, oavsett vilket land jag är i när jag gör det.