fredag 28 oktober 2011

1975

köttfärsfylda smördegspiroger

HeLena är den som står för den här månadens tema som jag tyvärr inte hunnit vara med på mer än lite kort om Astrid Lindgren. Men idag ska jag ta mig tid och minnas tillbaka för denna sista fredag i oktober år 2011 så är fredagstemat detta. Året nittonhundra?? Välj själv ett år från nittonhundra talet. (Vad hände då, vad var modernt, vad åt vi etc...?) Du bestämmer själv vad du vill berätta om från det året.

Jag minns tillbaka till 1975 , ett år fyllt av olika val som resulterade i att det blev det år som jag tog ett stort beslut och gjorde den långa resan från min hemstad i norr till jobb söderut. Om den flytten skrev jag i Tänker just nu på i december förra året. Det var faktiskt precis den här tiden 1975 som jag kom ner till storstan, så pirrig jag var! Alldeles i början av november, alltså nästa vecka för 36 år sen! Jisses Amalia vad tiden går fort! så började jag att jobba inom det yrke som jag sedan dess har haft och fördjupat mig i mer och mer för varje år.

Nazareth–Love Hurts

Musik var viktigt även då och jag lyssnade på en salig blandning av Nasareth, Gloria Gaynor, 10 CC, Björn Skifs och mina absoluta favoriter Creedence clearwater revival. Hade då varit nu vad det gäller att lätt ha musik i öronen mest hela tiden, så vet jag att jag hade lyssnat på musik ännu mer än jag gjorde.

. skinnjackan anno -75

1975 fick jag den här skinnjackan av min mamma. Den lever faktiskt fortfarande och bärs av en av mina döttrar. Den är sjuktsnygg! OCH tyvärr bara storlek 34! Annars så hade egomamman inte släppt den. Blinkar

Bilden högst upp då? Ja, vad åt man? Det här är faktiskt den enda maträtten från just det året som jag minns. För den gjorde jag och förmodligen så fick jag hjälp av min snälla mamma, till.min avskedsfest för kompisarna.

Vi använde fryst smördeg som vi kavlade ut lite lätt, sen bredde vi senap på degen. Vi knaperstekte köttfärs och kryddade så att den blev stark och god. När den hade svalnat så la man den i en hög på den ena sidan av degen och på detta kokt ägg som finhackades + riven ost. Så vek man över deg som ett lock. Med gaffel fäste man ihop degen, penslade med ägg och skjuts in i ugnen. Med sallad till var det en höjdare!

Jaa, det här var en del av mitt 1975. Så roligt att titta tillbaka, tack HeLena för detta! Nu måste jag se mig omkring hos alla andra fredagstema bloggare.

Ha en skön fredag!

Övriga fredagstema bloggare är

Nilla,
Desiree,
Annika,
Erica
Saltis
Musikanta
Inga-Britt
Helena
Olgakatt
Bejla
Pettas
Lotta
Ewa
Victoria
Malin
Magdalena

8 kommentarer:

Äventyret framtiden sa...

Ett stort steg i ditt liv år 1975!
Livet består av många steg i olika riktningar. Själv sitter jag och funderar på vad mitt bidrag till fredagstemat skall bli. Har ännu inte bestämt mig men det börjar klarna.
Receptet låter intressant. Har aldrig hört talas om att man använder senap på det sättet tidigare så ....ja, jag kommer att testa ditt recept från 1975. Hittade nämligen en frysdeg igår i frysen:)
En fin fredag önskar jag dig!
Kramar!
Karin

Annika sa...

KUL inlägg. måste säga att maten lät väldigt god. DET skulle man ju kunna prova än idag...
Love Hurts tycker jag är en superbra sång- Älskar den än!
Förstår att 75 var ett stort år för dig!!

✿Ewa sa...

Pettas; Ja ett stort steg i livet var det verkligen! :)Jag ska gå in till dig och se vilket år du har valt. :)

Jag tror att receptet var i ett nr av Allt om mat och vi gjorde det många gånger även sen. Numera när vi gör liknande knyten så är det oftast med fetaost och spenat. Väldigt gott det med.

Kramar!

✿Ewa sa...

Annika; Tack! Ja maten kan man göra även idag och det är gott! Efter den gången gjorde vi den väldigt ofta. :)

Ja, 75var ett stort och betydelsefullt år för mig.

Ha en riktigt skön helg!

Desiree sa...

Vad kul att få läsa om 1975. Tiden går alldeles för snabbt. Vad kul att skinjackan fortfarande hänger med. Det var ett kap med tanke på hur länge den fått hänga med. Det är jättekul att höra vilka år alla andra har valt och varför.
Ha en bra helg.

✿Ewa sa...

Desiree; Ja visst är det roligt att läsa om de olika årtalen hos alla bloggare. Tiden, ja snabbt går den. Framför allt när man som vid detta fredagsskriv tittar långt bakåt. I minnet är det närmare än i år....

Skinnjackan var ett riktigt kap som döttrarna har provat och provat genom åren. Att den hänger med än är jag jätteglad för. Men hade den varit en eller två storlekar större så hade jag kunnat ha den (stl 34!) säger egomamman hahaa! ;)

Ha en skön helg!

Nilla sa...

Den där pirogen lät ju god!
Ha en fin dag.

✿Ewa sa...

Nilla; Ja riktigt god är den! :)
En fin dag önskar jag dig med.