torsdag 6 oktober 2011

Ett total missat…

..ÄNTLIGEN!

Idag var min jobbförmiddag uppstrukturerad i en timmes intervju av mig och kollega om barns första språk, det där dom pratar med hela sin kropp och sina ögon. Som mammor och pappor lär sig snabbt och gör dom inte det så blir det riktigt jobbigt för det lilla barnet. Vi pedagoger som arbetar med de yngsta på förskola behöver kunna det här icke verbala språket som är rätt unikt för varje barn. Vi gör precis som föräldrarna också gör när vi förstår det, vi verbaliserar barnets vilja. Förstår vi inte, så blir barnet frustrerat men om vi förstår så blir det så bra! Om detta kan jag/vi prata i en hel evighet om.

Sen ilade jag snabbt iväg till nästa möte….kanske det var därför som jag totalt missade att Tomas Tranströmer blivit tilldelad årets Nobelpris i litteratur. Fantastiskt! En svensk!

Jag som skrivit om synkronisitet flera gånger borde väl ha förstått att den lapp med en snabbt nedskriven dikt som ramlade ur den anteckningsbok som jag raffsade med mig på en av mina utbildningsdagar i helgen, då mitt block blivit kvar i en annan lokal. Den lappen hade Tomas Tranströmers namn längst ner…På lappen hade jag skrivit ned en dikt som jag hittade i en tidning för flera år sedan och som talade direkt till mig.

Det är det enda som jag verkligen vet att jag har läst av honom, spännande att se om jag nu kanske får något tips på annat som han har skrivit som väcker lusten att läsa.

"Inom mig bär jag mina tidigare ansikten som ett träd har sina årsringar.
Det är  summan av dem som är ”jag”.
Spegeln ser bara mitt senaste ansikte,
jag känner av alla mina tidigare."

av Tomas Tranströmer.

 

4 kommentarer:

Musikanta sa...

En händelse som ser ut som en tanke! Fin dikt av Tranströmer.

Jag snodde till mig två diktböcker på biblioteket idag när jag var där en timme efter tillkännagivandet. Har heller inte läst något av honom tidigare - läser hellre romaner och deckare än poesi. Men nu ska det bli ändring :-)!
Kram från Ingrid!

Dubbelörn sa...

Han är en av mina favoriter. Har alltid älskat poesi, allt sedan tonåren... :)

Saltistjejen sa...

OJ!1! DET hade jag också missat!!!!! Vad roligt! han har ju varit en som man pratat om så länge så länge!
Jag blir jätteglad!
Kram!

✿Ewa sa...

Musikanta; Ja visst är det! :)Får se om du kanske övergår till prosa efter dessa två böcker. ;)
Kram!

Dubbelörnen; Då kanske du är den som kan tipsa om första bok för en novis.
Kram!

Saltis; Ja, visst är det roligt både att det är han och att det är en svensk.
Kram!